معرفی مرکز شتاب تبریز

در اقتصاد جهانی امروز، تجارت بین‌المللی نقش اساسی در رشد و توسعه کشورها ایفا می‌کند. برای بسیاری از کشورهای منطقه، صادرات کالا تبدیل به یک عنصر اساسی در استراتژی‌های اقتصادی خرد و کلان تبدیل‌شده است. درحالی‌که جهان تمرکز خود را به سمت فرصت‌های تجارت پایدار و متنوع انتقال داده، نیاز به یک پلتفرم جامع برای حمایت از صادرکنندگان و واردکنندگان در این حوزه بیش‌ از پیش حیاتی‌تر گشته است. در این میان مرکز شتاب تبریز به میدان بازی می­ آید تا در مراحل هدف­ گذاری و برنامه ­ریزی صحیح تجارت تمامی اعضای اتاق بازرگانی را راهنمایی کرده و سرعت رسیدن به آمار مدنظرشان را افزایش دهد. امروزه نه‌تنها بحث تجارت مطرح است؛ بلکه تسریع آن الگوی موفقیت را تبیین می­ کند.

این پلتفرم آنلاین جامع به‌عنوان یک مقصد یکپارچه برای تمام ذینفعان درگیر در تجارت طراحی‌شده و با تعداد زیادی خدمات و منابع ازجمله مشاوره، سیستم مدیریت یادگیری(LMS)  همراه با جدیدترین متدولوژی­های تدریس همانند Flipped Learning  و بخش‌های متعدد دیگر، تجار را دررسیدن به اهداف صادراتی و وارداتی تقویت می‌کند و رشد و موفقیت را در این حوزه تسهیل می بخشد.

در این متن، به بررسی ویژگی‌ها و مزایای مختلف مرکز شتاب تبریز پرداخته و چگونگی تحول در دنیای تجارت را توضیح می‌دهیم.

 

 

نیاز مبرم به یک مرکز شتاب کسب‌وکارهای صادراتی در منطقه

صادرات کالا یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی برای بسیاری از کشورها است. بااین‌حال، نمی­ توان چالش‌های منحصر به‌ فرد این مسیر را انکار نمود. چالش‌هایی متغیر از قبیل تبیین مقررات و لجستیک تجارت بین‌المللی پیچیده تا درک دینامیک بازار و ترجیحات مصرف‌کنندگان در کشورهای خارجی، گاهی مانع تسریع تجارت می­ گردد. به دلیل سفرهای کاری زیاد تجار و عدم حضور مداوم آن‌ها در محل فعالیت اصلی و همچنین دارا نبودن زمان کافی برای دریافت مشورت یا راهنمایی از قوی­ ترین داوران و مشاوران حقوقی کشور و منطقه و یا حتی عدم دارا بودن فرصت دریافت آموزش کافی و قابل‌اعتماد؛ نیاز به کسب راهنمایی تخصصی و منابع مرجع در این زمینه را قوی­تر می­ نماید. به هنگام قیاس منطقه و کشور با وضعیت شتاب صادرات در کشورهای دیگر دنیا، می­ توان به‌آسانی درک نمود که دیگر نادیده گرفتن عناصر شتاب در تجارت جایگاهی نداشته و قادر است کسب‌وکارهای صادراتی را به خطر بی اندازد.

 

اطلاعات مرجع کشوری و کالایی

به هنگام ورود به سامانه مرکز شتاب تبریز، فرد با انبوهی از اطلاعات، اخبار و مقالات پیرامون شتاب صادراتی بین­ الملل مواجه می­ شود. اطلاعات در رابطه با کشورهای مختلف، ریز اطلاعات کشوری، ریز اطلاعات صادراتی و وارداتی، مطالب مختلف در مورد آداب‌ورسوم مذاکره در کشور موردنظر و همچنین دریافت گزارشات صادراتی و وارداتی کالا به کالای مختلف می­ باشد. این اطلاعات به صادرکنندگان و واردکنندگان کمک می­ کنند تا کالا و کشور هدف خود را به‌ درستی انتخاب نمایند و مشاوره صحیح در این راستا دریافت کنند. در این بخش از اطلاعات جدیدترین و به­ روزترین لیست کالای صادراتی و وارداتی ایران از/به کشور مقصد تهیه‌شده و در اختیار اعضا قرار می ­گیرد. مطالعه اطلاعات متنوع در رابطه با کشور موردنظر پیش از سفر به آن می­ تواند سرعت روند انجام فعالیت­های صادراتی و وارداتی را افزایش دهد.

 

نقش مشاوره در مرکز شتاب تبریز

مرکز شتاب تبریز اهمیت مشاوره در برابر چالش‌های تجارت را به تجار معرفی می­ کند. با تیمی از متخصصان، مشاوران و داوران تجاری مجرب، این مرکز خدمات شخصی‌سازی‌ شده‌ای را به‌سادگی در اختیار اعضای خود قرار می‌دهد. در این بخش از مرکز تجارت آنلاین، عضو پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور خود قادر به تنظیم وقت مشاوره با مشاور مورد انتخاب در تاریخ و زمان مناسب بوده و اطلاعات پس از انتخاب گزینه ­ها به وی ایمیل می­ شوند. طی جلسه مشاوره که از طریق ویدئو، تماس و یا به‌صورت متنی است؛ تمامی سؤالات موردنظر با کسب‌وکار تاجر موردنظر پاسخ‌ داده‌ شده و در تمامی مراحل راهنمایی­ هایی دقیق در اختیار او قرار می­ گیرد. مسائلی مانند درک سیاست‌های تجاری، دریافت مشاوره داوری، شناسایی بازارهای هدف یا بهینه‌سازی استراتژی‌های صادرات، خدمات مشاوره­ای این مرکز را در راستای نیازهای منحصر به‌ فرد تجار متمایز نموده است. قابلیت ضبط جلسه مشاوره و مشاهده مجدد آن در آینده جهت دریافت دوباره اطلاعات پس از گذر زمان، از نقاط قوت این مرکز است. طی نظارت بر روند پاسخگویی به درخواست­ های مشاوره از طرف مدیر مرکز شتاب، این پروسه سؤال و جواب در اسرع وقت و به نحو احسن انجام‌گرفته و معضل اتلاف وقت صادرکنندگان را برطرف می­ نماید.

 

قدرت سیستم مدیریت یادگیری مرکز شتاب تبریز

در جهان تجارت متغیر امروز، دانش قدرت است. دانش خود یکی از تسهیلگرهای اصلی صادراتی بوده و می­ تواند تجار را در طی کردن سریع­تر مراحل یاری رساند. سیستم مدیریت یادگیری (LMS) مرکز شتاب تبریز یکی از بنیان‌های تسریع تجارت محسوب می­ شود. این سیستم دارای انبار گسترده‌ای از دوره‌های آنلاین و منابع است که موضوعات مختلفی مرتبط با صادرات را پوشش می‌دهند. صادرکنندگان و واردکنندگان می‌توانند در هر زمان به این مواد دسترسی پیدا کنند، که به آن‌ها امکان می‌دهد دانش و تجربیات خود را افزایش دهند و با آخرین روندهای تجارتی در صنعت آشنا بمانند.

در این سامانه، فرد قادر به مشاهده لیست دوره­ های مختلف مرتبط با صادرات بوده و دوره ­های تخصصی در این خصوص همراه با سرفصل­ های متنوع در اختیار وی قرار می­ گیرد. پس از ورود به بخش سرفصل ­های دوره، می­ توان با کلیک روی ریز سرفصل­ ها، زمان برگزاری و استاد دوره را مشاهده کرده و در دوره شرکت نمود. نسبت به نوع دوره کلاس‌های حضوری پس از شرکت در دوره اصلی تبیین شده و سپس آن فرد با شرکت در آزمون مربوطه قادر به دریافت مدرک خود خواهد بود. تمامی آموزش­ های این سامانه بر اساس معیارهای ITC بوده و مطابق با استانداردترین دوره ­های آموزشی تجارت اعضای خود را در مسیر درست فعالیت قرار می­ دهد.

 

تحقیق و تجزیه‌وتحلیل بازار

درک بازارهای هدف و دینامیک آن‌ها برای موفقیت در تجارت از ارکان بسیار مهم مرکز شتاب تبریز است. مرکز شتاب تبریز به‌طور مستمر و به ­روز شده تحقیقات و تجزیه‌وتحلیل بازار را به‌طور دقیق و عمیق فراهم کرده و در اختیار صادرکنندگان و واردکنندگان قرار می­ دهد تا به اخذ تصمیمات سرنوشت­ ساز تجاری یاری رساند. این تحقیقات شامل داده‌های مربوط به ترجیحات مصرف‌کنندگان، روندهای بازار و تمامی ترندهای موجود در مناطق مختلف می‌شود. با دسترسی به این اطلاعات، کسب‌وکارها می‌توانند استراتژی‌های خود را بهبود بخشیده و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده را انجام دهند. اطلاعات در خصوص تجزیه‌وتحلیل بازار نه‌تنها از طریق پست بلکه از طریق اخبار و مقالات گوناگون تجاری و آکادمیک در اختیار تجار قرار می­ گیرد.

 

پشتیبانی از امور تجارت و تجارت بین‌المللی

سازمان یافتن امور تجارت بین‌المللی و تهیه اسناد مربوط به صادرات بخش مهمی از تجارت بین‌المللی است. مرکز شتاب تبریز این پروسه را با ارائه الگوها، راهنمایی و حتی راهنمایی جهت تهیه اسناد موردنیاز صادرکنندگان ساده می‌کند. این مرکز اطمینان حاصل می‌نماید که صادرکنندگان قادرند به الزامات موردنیاز بدون استرس و پیچیدگی که معمولاً در مرحله تهیه مدارک انجام می‌شود، پاسخ صحیح دهند.

 

پشتیبانی از تطابق مقررات و مدیریت ریسک

گزینه ­های میانبری پیچیدگی‌های مربوط به مقررات تجارت بین‌المللی می‌تواند بسیار مشکل باشد. مرکز شتاب تبریز پشتیبانی جامع درزمینه تطابق مقررات را ارائه داده و به صادرکنندگان و واردکنندگان کمک می‌کند تا به مقررات مختلف به ترتیب پاسخ صحیح دهند. عملیات بدون مسائل قانونی هزینه‌بر و اطمینان از جریان مرتب گمرکی از اهداف مشاوره­ای این مرکز محسوب می شود.

 

توسعه استراتژی صادرات

ایجاد یک استراتژی صادرات قوی، کلید موفقیت در تجارت منطقه است. متخصصان ما به تنگناهای پیش­روی مشتریان نزدیک شده و در توسعه استراتژی‌های صادراتی مطابق با اهداف تجاری صادرکنندگان کمک می‌کنند. برای ورود به بازارهای جدید، تنوع محصولات یا بهینه‌سازی زنجیره تأمین، مرکز شتاب تبریز به ایجاد نقشه‌برداری و برنامه­ ریزی برای رشد پایدار فعالیت ­های صادراتی و وارداتی کمک می­ کند.

 

فرصت‌های تجاری شبکه‌سازی

ساختن شبکه‌ای از همکاران تجاری قابل‌اعتماد در حوزه صادرات بسیار حیاتی است. مرکز شتاب کسب‌وکارهای صادراتی میزبان رویدادهای شبکه‌سازی، وبینارها و نمایشگاه‌های تجاری بوده و فرصت‌هایی برای اتصال صادرکنندگان و واردکنندگان به شرکای تجاری، مشتریان و متخصصان این حوزه ایجاد می‌کند. این رویدادها همکاری را تشویق کرده و درها را برای فرصت‌های تجاری جدید باز می‌کنند.

 

مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک تجارت

مرکز شتاب تبریز راهنمایی و بهترین شیوه‌ها برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و کمینه کردن زمان‌های لجستیک را طی دوره­ های آموزشی و جلسات مشاوره ارائه می‌دهد. این مهارت برای صادرکنندگانی که به بهبود کارایی عملیاتی نیاز دارند، بسیار ارزشمند است.

 

افزایش رقابت‌پذیری صادرات

با ارائه راهنمایی تخصصی، دانش بازار و استراتژی‌ها، مرکز کسب‌وکار صادراتی رقابت‌پذیری صادرکنندگان در سطح جهانی را افزایش می‌دهد. این امر منجر به افزایش سهم بازار، درآمد بهتر و رشد کسب‌وکارهای منطقه شده و به دنبال آن فرهنگ­ سازی، تغییر استراتژی­ های آموزشی و ارتباطی انجام خواهد گرفت.

 

دسترسی به بازارهای جدید

از طریق تحقیقات بازار، فرصت‌های تجاری و توسعه استراتژی‌های صادراتی، مرکز شتاب تبریز به کسب‌وکارهای صادراتی کمک می‌کند تا بازارهای جدید را بررسی و وارد فعالیت در این مناطق شوند. این تنوع در مقصد‌های صادراتی می‌تواند ریسک را کاهش داده و دامنه تأثیر کالا را گسترش دهد.