حمایت از تولید در راستای صادرات محصول نهایی

رییس کنفدراسیون صادرات ایران ضمن اشاره به خلق ارزش افزوده، اشتغالزایی و توان ماندگاری در بازارهای جهانی با تولید صادرات محور، بر حمایت از تولید کالاهایی که بتواند در زنجیره ارزش جهانی حضور پایدار داشته باشند، تاکید کرد.

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار سازمان توسعه تجارت ایران، به اهمیت تولید در توسعه صادرات اشاره و اظهار کرد: تولید زمانی مورد توجه و حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد که امکان ارزآوری و اشتغال داشته باشد و در تولید ناخالص ملی اثر گذار باشد. پس تولید کالاهایی مورد اهمیت است که علاوه‌بر خلق ارزش افزوده و اشتغالزایی، امکان حضور در بازارهای خارجی را داشته باشد.

 
وی ادامه داد: تولید صادرات محور ارزش افزوده دارد اشتغالزایی می‌کند و توان ماندگاری در بازارهای جهانی را دارد؛ در حال حاضر حمایت‌ها از تولید باید به اشکال مختلف صورت بگیرد تا ساخت ایران امکان رقابت با تولیدات مشابه در بازارهای منطقه‌ای و جهانی را داشته باشند.
 
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تاکید بر لزوم ماندگاری کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، اضافه کرد: توسعه تجارت نیازمند تغییر نگرش در مقوله صادرات است؛ تجار و بازرگانان باید در فضای رقابتی فعالیت خود را دنبال کنند و برخی قوانین زائد و خلق الساعه در روند فعالیت آنها خدشه‌ وارد نکند.
 
لاهوتی تحریم‌ها و چند نرخی بودن ارز را عامل میل به صادرات کالای خام دانست و افزود: می‌توان با حمایت از تولید محصول نهایی با ارزش افزوده بالاتر را صادر کرد و این امر نیازمند حمایت از تولید صادرات محور و محصول محور است کالایی که بتواند در زنجیره ارزش بازار جهانی نقش داشته باشد.
 
وی در پایان بر تعامل بین دولت و بخش خصوصی باهدف رفع مشکلات تجاری تأکید کرد.
 
گفتنی است، بیست و نهمین دوره همایش روز ملی صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت ایران و با هدف حمایت از صادرکنندگان نمونه و برتر ملی پایان مهر سال جاری برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *