استفاده از TRADE MAP ITC
دوره آموزشی ابزارهای تحلیلی بازار صادراتی با تمرکز بر نحوه استفاده موثر از بانک های اطلاعاتی مرکز بین المللی تجارت ITC برگزار می شود که باید گفت ITC دارای نرم افزارهای بررسی و تحلیل بازار ویژه ای است که در حال حاضر قوی ترین نسخه های موجود در بازار اقتصادی محسوب می شوند. نباید این امر را نادیده گرفت که عصر تجارت مدت هاست آغاز شده است.
در این راستا ابزارهای مفیدی برای تحقیقات بازار هدف در حوزه صادرات وجود دراد که امکان دسترسی به اطلاعات تجاری، مقایسه، تجزیه و تحلیل تعرفههای گمرکی، قوانین و مقررات صادرات و واردات و موانع غیر تعرفهای برای صادرات و واردات یک کالای خاص در هر بازاری در جهان برای تجار را فراهم می سازد.
در دروه تحلیل بازار صادراتی دسترسی به اطلاعاتی از قبیل اندازه بازار(حجم و ارزش)، قیمت و کیفیت خدمات خریداران بالقوه، ویژگیهای جمعیتشناختی بازار، نزدیکی به بازار، هزینههای حملونقل و انتقال محصولات به بازار هدف، توافقنامههای قانونی، سیستمهای حقوقی و الزامات قراردادی، قوانین حمایت معنوی در بازار، اسناد و مدارک مورد نیاز، ثبات سیاسی بازار و منطقه و … به علاقه مندان این حوزه آموزش داده می شود.
در این راستا ابزارهای مفیدی برای تحقیقات بازار هدف در حوزه صادرات وجود دراد که امکان دسترسی به اطلاعات تجاری، مقایسه، تجزیه و تحلیل تعرفه های گمرکی، قوانین و مقررات صادرات و واردات و موانع غیر تعرفهای برای صادرات و واردات یک کالای خاص در هر بازاری در جهان برای تجار را فراهم می سازد.
در دوره تحلیل بازار صادراتی دسترسی به اطلاعاتی از قبیل اندازه بازار(حجم و ارزش)، قیمت و کیفیت خدمات خریداران بالقوه، ویژگیهای جمعیتشناختی بازار، نزدیکی به بازار، هزینههای حملونقل و انتقال محصولات به بازار هدف، توافقنامههای قانونی، سیستمهای حقوقی و الزامات قراردادی، قوانین حمایت معنوی در بازار، اسناد و مدارک مورد نیاز، ثبات سیاسی بازار و منطقه و … به علاقه مندان این حوزه آموزش داده می شود.
مباحث تحت بررسی و مشاهده در نرم افزارهای ITC بدین شرح اند:
- نقشه تجاری
- نقشه دسترسی به بازار
- قواعد مبداء
- اقدامات بهداشتی و فنی
- نقشه دسترسی به بازار بهصورت جامع
آموزش استفاده از TRADE MAP امروزه درک ساختار و تحولات بازارهاي بین المللی براي بنگاه هاي اقتصادي امري ضروري تلقی می گردد. همچنان. که بنگاه ها بازار جهانی را به منظور جستجوي فرصت هایی براي تنوع بخشیدن. به محصولات و بازارهاي خود بررسی می کنند.
جهت ورود به سایت TradeMap کلیک کنید: https://www.trademap.org/
چالش های پیش روی واحدهای صنعتی:
- ساختار بازار جهانی براي یک محصول چیست؟
- در حال حاضر کشور ما با چه کشورهایی تجارت می کند؟
- فرصت ها براي تنوع بخشی به بازار کجا هستند؟
- موانع تعرفه اي در یک بازار خاص کدامند؟
- کدام کشورها در یک بازار خاص و در سطح جهانی رقابت می کنند؟
به منظور بهره برداري اثر بخش از منابع، موسسات خدمات بازرگانی نیاز به تدوین اولویت ها با در نظر گیري توسعه تجارت، عملکرد بخشی، کشورهاي شریک و استراتژي هاي توسعه تجارت دارند.
تحقیقات بازار استراتژیک با جزئیات آماري دقیق در جریان تجارت بین المللی، آن ها را توانمند می سازد تا رقابت ملی و عملکرد تجاري منطقه اي را مورد سنجش قرار دهند و همچنین اولویت محصولات و بازارها را براي گسترش تجارت با پرداختن به پرسش هاي نوعی زیر شناسایی نمایند:• بازارها و محصولات حائز اولویت براي توسعه تجارت چیست؟
• چه کشورهایی تامین کننده عمده ي کالاهاي وارداتی کشور ما هستند؟
• چه منابع جایگزینی جهت تأمین در دسترس هستند؟
• در چه حوزه هایی کشور ما مزیت رقابتی دارد؟
• عملکرد تجارت فعلی کشور ما چگونه است؟
• براي چه محصولاتی پتانسیل جهت افزایش تجارت دو جانبه وجود دارد؟
• جریان تجارت بین کشور ما و یک گروه خاصی از کشورها به چه صورت است؟
نقشه تجارت توسط مرکز تجارت جهانی ( وابسته به آنکتاد و سازمان تجارت جهانی ) با تبدیل حجم انبوهی از داده هاي تجاري خام به اطلاعاتی طبقه بندي شده، به منظور پاسخ به پرسش هاي فوق و با هدف تسهیل تحقیقات بازار، نظارت بر عملکرد تجارت بر مبناي کشور یا کالا، ارائه مزیت نسبی و رقابتی بازارها و همچنین شناسایی پتانسیل جهت متنوع سازي، طراحی و اولویت بندي برنامه هاي راهبردي براي بنگاه ها و موسسات خدمات بازرگانی راه اندازي شده است. این وبسایت در قالب جداول، نمودارها و گراف، اطلاعاتی همچون شاخص عملکرد صادرات مراحل صادرات کالا و واردات، تقاضاي بین المللی و بازارهاي رقابتی و جایگزین را جهت استفاده کاربرانش ارائه می دهد و همچنین به عنوان یک پایگاه اطلاعات به مانند سایت هاي B2B معرفی بهترین سایت های B2B از شرکت هاي واردات وصادرات نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
نقشه تجاري ۲۲۰ کشور و منطقه و همچنین ۵۳۰۰ نوع محصول بر طبق سیستم هماهنگ شده کد HS یا کد بین المللی کالا را پوشش می دهد.
هدف از استفاده از سایت Trade Map
- تسریع انجام مطالعات بازار به صورت استراتژیک
- سنجش عملکرد تجارت ملی به طور کلی و تجارت کالاهای به خصوص
- تشخیص مزایای رقابتی و مقایسه ای در نقاط مختلف تجاری
- شناسایی ظرفیت های بازار برای تنوع محصول، طراحی و اولویت بندی برنامه های توسعه تجاری برای شرکت ها و موسسات تجاری
شروع کار با وبسایت نقشه تجاري
جهت شروع وارد صفحه اینترنتی وبسایت نقشه تجاري به آدرس www.trademap.org شده و روي گزینه Login کلیک نمائید. اگر قبلا در این وبسایت ثبت نام نموده اید، در قسمتی که با کادر زرد مشخص شده، اي میل و رمز عبور خود را وارد نمائید و چنانچه براي اولین بار قصد استفاده از این وبسایت را دارید یا براي ساختن حساب کاربري رایگان، مانند تصویر ( کادر قرمز ) روي گزینه Registernow کلیک نمائید.
ثبت نام
- پس از ورود به قسمت مذکور، آدرس اي میل خود را در بخش تعیین شده وارد و همچنین جمهوري اسلامی ایران را به عنوان کشور خود انتخاب نمائید
- در مرحله بعد اطلاعات خواسته شده را تکمیل کرده و در خاتمه روي گزینه submit در انتهاي صفحه کلیک می کنید
- پس از چند دقیقه از طرف سایت براي شما اي میلی ارسال خواهد شد که حاوي لینک فعال سازي عضویت شما در وبسایت نقشه تجاري می باشد که با کلیک بر روي لینک مورد نظر ثبت نام شما قطعی می شود و از آن پس می توانید با کلیک دوباره گزینه Login، اي میل و رمز عبور خود را وارد کرده و وارد سایت شوید
- پس از ورود دوباره به وبسایت ( درصورت عضویت جدید ) مطابق تصویر زیر، در صفحه اصلی، چندین آیتم را ملاحظه می نمائید.
- در قسمتی که با کادر قرمز نشان داده شده است، واردات یا صادرات را انتخاب می نمائید.
چنانچه شما قصد صادرات کالاي خود را دارید گزینه Imports و در حالتی که زمینه فعالیت شما واردات (مراحل واردات کالا) است، گزینه Exports را انتخاب نمائید. با توجه به کادر آبی اگر کالایی ( یا خدماتی ) مورد نظر شما می باشد، کد تعرفه هماهنگ شده بین المللی آن را حداکثر تا ۶ رقم در فیلد مشخص شده وارد نمائید و چنانچه اطلاعات مربوط به چندین کالا مد نظر باشد، گزینه Group را انتخاب و کدهاي مربوطه را وارد نمائید.
با توجه به کادر سبز رنگ، اگر منطقه یا کشور خاصی مورد نظر شما باشد، آن کشور را در فیلد مربوطه وارد نمائید.
به منظور ادامه روند استخراج اطلاعات، حداقل یکی از قسمت هاي ۱یا ۲ باید تکمیل شود. چنانچه فقط قسمت ۱مورد نظر .باشد و قسمت ۲ دست نخورده باقی بماند، در مراحل بعدي اطلاعات مربوط به واردات / صادرات و همچنین شرکت هاي واردکننده/صادرکننده محصول مورد نظر نمایش خواهد داده شد.
چنانچه قسمت ۱دست نخورده و قسمت ۲ تکمیل گردد، اطلاعات مربوط به واردات / صادرات آن کشور یا منطقه و همچنین شرکت هاي واردکننده/صادرکننده در آن کشور یا منطقه نمایش داده خواهد شد.
بدیهی است که اگر هر دو قسمت ۱یا ۲ تکمیل گردد. اطلاعات مربوط به واردات / صادرات و همچنین شرکت هاي واردکننده/صادرکننده .محصول مورد نظر در کشور یا منطقه تعیین شده ارائه خواهد شد.
با انتخاب گزینه Trade Indicators صفحه اي مشابه با تصویر زیر نمایش داده می شود، که آمار و شاخص هاي مربوط به واردات محصول پسته در کشور آلمان مربوط به سال ۲۰۱۳ میلادي نمایش داده شده است.
اطلاعاتی نظیر میزان واردات کلی این محصول بر اساس ارزش دلاري و وزنی، تراز تجاري، سهم هر کشور از صادرات محصول پسته به آلمان، ارزش واحد محصول، میانگین رشد کشور آلمان در میزان واردات پسته از کشورهاي مختلف و سایر اطلاعات دیگر قابل مشاهده است.
با توجه به این جدول کشور ما با صادرات بیش از ۱۳۰میلیون دلار و در حدود ۱۳.۷هزار تن محصول پسته در سال ۲۰۱۳ به کشور آلمان، متجاوز از ۴۰ درصد پسته وارداتی این کشور را پس از ایالات متحده تامین می نماید و کشورهاي ایتالیا، ترکیه و فرانسه در رتبه هاي بعدي صادرات پسته به کشور آلمان قرار دارند.
با توجه به کادر قرمز رنگ، از این اطلاعات می توانید به صورت فایل word یا excel خروجی دریافت کنید و یا به صورت نمودار و یا نقشه پراکندگی جغرافیایی (کادر آبی) اطلاعات مورد نظر را مشاهده نمایید.
چنانچه بازار هدف و نیازهاي آن با دقت تعیین شود، اخذ سفارش براي صادرات محصول به کشورهاي هدف، چندان دشوار نخواهد بود. یکی از موارد استفاده معمول و با اهمیت از این وبسایت، تدوین بازار هدف صادراتی براي یک کالاي خاص می باشد.
به .عنوان نمونه مطابق با تصویر ۳، چنانچه قسمت انتخاب کالا را پسته انتخاب نمائید و قسمت انتخاب کشور یا منطقه را خالی گذاشته و سپس گزینه Trade Indicators را کلیک کنید، به صفحه اي مشابه تصویر زیر هدایت می شوید که در واقع اطلاعات واردات کالاي پسته جهان در سال ۲۰۱۳ می باشد.
همچنین به جاي انتخاب گزینه Trade Indicators، با انتخاب گزینه Yearly Time Series می توانید آمار واردات پسته را طی 4سال گذشته نیز مشاهده نمایید.
اطلاعات با ارزش این جداول در کنار آمار صادرات پسته از کشورمان به کشورهاي مختلف طی.سنوات مختلف (که از قسمت آمار صادرات و واردات سایت اتاق بازرگانی قابل دریافت است)، حقوق ورودي پسته به کشورها و مواردي دیگر،می تواند در انتخاب صحیح بازار هدف کالاي پسته از میان حدود ۲۰۰ کشور در جهان، بسیار پر اهمیت باشد.
به طور مشابه اگر کشوري خاص براي صادرات مد نظر شما باشد، با خالی گذاشتن قسمت.انتخاب کالا و صرفاً درج کشور یا منطقه مورد نظر در قسمت ۲، می توانید به مشاهده کالاهاي عمده وارداتی آن کشور/ منطقه طی سالیان اخیر بپردازید و این امکان تصمیم گیری، شروع تجارت موفق با یک کشور را با انتخاب گروه کالایی مناسب جهت صادرات، به میزان قابل توجهی تسهیل می نماید.
به منظور مشاهده دوره آموزشی کامل استفاده از نرم افزار Trade Map کلیک کنید: https://academy.tactrade.ir/course/index.php?categoryid=13