مرکز شتاب تبریز- گزارش مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی تهران نشان میدهد، دلیل اصلی پائین بودن سهم ایران از واردات عمان، رقابت شدید در این بازار است. در این رقابت صادرکنندگان ایرانی در دو جنبه در حال رقابت هستند.
به گزارش مرکز شتاب تبریز به نقل از اکوایران، مقایسه وضعیت صادرات و واردات بین ایران و عمان نشان میدهد که ایران میتواند تامینکنندهای موثر برای بسیاری از محصولات غذایی عمان باشد؛ اما در حال حاضر، سهم کمی از واردات عمان را به خود اختصاص داده است. در گروههای کالایی زیر مجموعه محصولات غذایی، محصولاتی مانند «سبزیجات، نباتات، ریشه و غدههای زیرخاکی خوراکی» و «میوههای خوراکی»، «پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند» هستند، هر چند ناچیز، نسبت به سایر گروههای صنایع غذایی عملکرد بهتری در صادرات به عمان داشتهاند. این ارقام نشان دهنده فرصتهای توسعه صادراتی ایران در بخش مواد غذایی است. با این حال، برای بهرهبرداری بهتر از این فرصتها، لازم است بخشهایی که ایران در آنها مزیت رقابتی دارد شناسایی شوند و پتانسیل صادراتی به عمان در این حوزهها بهطور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.