نمایشگاه تجارت ایران و ترکیه؛ دریچه‌‌ای تازه به بازار منطقه‌‌ای

نمایشگاه تخصصی تجارت ایران و ترکیه با رویکرد تسهیل حضور شرکت‌های ایرانی در فضای تجارت بین‌الملل و با هدف توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقای زیرساخت‌های تجاری در سطح ملی و بین‌المللی در نمایشگاه بین‌المللی زنجان برگزار می‌شود.

در ادامه سیاست‌های توسعه تجارت خارجی کشور و با تأکید بر نقش استان‌ها در تحقق اهداف صادراتی، دومین نمایشگاه تخصصی صادرات محور با تمرکز بر بازار کشور ترکیه در زنجان برگزار می‌شود.

 مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی زنجان درباره این رویداد و اهداف بلندمدت آن با اشاره به اینکه این دومین تجربه برگزاری چنین رویدادی در مراکز استانی کشور است، اظهار کرد: برای نخستین بار نمایشگاه صادرات ایران به روسیه در زنجان برگزار شد که با حضور بیش از ۷۰ نفر از اعضای هیئت های تجاری و جلسات B2B بسیار موفق عمل کرد. اکنون در ادامه این مسیر، رویداد ایران_ترکیه را در پیش داریم که می‌تواند به شکلی هدفمند ظرفیت‌های صادراتی کشور را در معرض دید هیئت‌های تجاری ترکیه‌ای قرار دهد و نیز قدرت شبکه‌سازی تجاری میان صنایع، خدمات، بازرگانی و تجارت میان ایران و ترکیه را ارتقا بخشد.

ارتباط مستقیم با هیئت‌‌های تجاری خارجی

عضو هیات رئیسه انجمن نمایشگاه‌های بین المللی ایران در ادامه افزود: این نمایشگاه بستری برای معرفی توانمندی‌های تولیدی و صنعتی کشور و فرصتی برای ارتباط مستقیم و بی‌واسطه تولیدکنندگان ایرانی با بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود. چهار روز برگزاری نمایشگاه در زنجان به هیئت‌های تجاری ترکیه‌ای امکان می‌دهد تا از نزدیک با ظرفیت‌ها، تکنولوژی و کیفیت تولید و توانمندی‌های صادراتی و زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت مشترک ایران و ترکیه آشنا شوند و از طرفی به شرکت‌های داخلی این امکان را می‌دهد تا از نزدیک در جریان آخرین دستاورد سایر تولیدکنندگان و فعالان تجاری با کشور ترکیه خود قرار بگیرند، همچنین محصولات خود را به بهترین شکل ممکن در معرض دید مخاطبان و هیئت‌های تجاری کشور هدف قرار دهند. 

کاهش هزینه‌‌های شرکت در نمایشگاه‌‌های خارجی

بازرس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی و رویدادهای تجاری و صادراتی ایران همچنین به نقش این نمایشگاه در کاهش هزینه‌های حضور شرکت‌ها در مقایسه با مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و افزود: مشارکت در نمایشگاه‌های خارجی، مخصوصاً در کشورهایی مثل ترکیه و یا سایر کشورهای هدف معمولاً با هزینه‌های بسیار زیاد و پیش‌بینی نشده‌ای که موثر از ارایه خدمات و تغییرات نرخ است، همراه می‌شود و در نهایت درصورت عدم دستیابی به خریداران بالقوه با شکست روبرو می‌شوند، اما با برگزاری این رویداد در داخل کشور، شرکت‌های ایرانی بدون صرف هزینه‌های سنگین برای اقامت، غرفه‌سازی، حمل و نقل و گمرک، می‌توانند با مخاطبان و شرکای تجاری خود که به صورت متناضریابی بوده است به صورت مستقیم ارتباط برقرار کرده و علاوه بر استفاده از زمان حضور هیات‌ها، گفتگوهای تجاری و همچنین ارایه کامل‌تری از توانمندی‌ها و توانایی‌های صادراتی، تامین خدمات و حتی فعالیت مشترک و نیز سرمایه‌گذاری برای تولید را رقم بزنند.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان زنجان تاکید کرد: این مدل جدید، نه تنها به ارتقای زیرساخت‌های صادراتی کشور کمک می‌کند، بلکه با تجمیع شرکت‌های توانمند صادراتی، تولیدی و خدماتی در کنار هیئت‌های تجاری کشورهای هدف، زمینه‌ساز تعامل مؤثرتر، تبادل تجربه و ایجاد همکاری‌های مشترک خواهد بود و جامعه بیشتر و حداکثری از فرصت بوجود آمده برای رونق تولید و سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات برای تولید بین‌المللی استفاده می‌کنند.

نقش نمایشگاه‌ها در دیپلماسی اقتصادی کشور

قندیلی در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در مراکز استانی کشور، نه تنها به معرفی ظرفیت‌های بومی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند منجر توسعه روابط فرهنگی از جمله خواهرخواندگی شهرها، توافقات اقتصادی و حتی زیرساختی بین ایران و کشورهای هدف شود. این الگو، الگویی مؤثر و آینده دار برای توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری ایران است.

گفتنی است، نمایشگاه بین‌المللی تجارت ایران و ترکیه با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت ایران از 16 لغایت 19 بهمن ماه سال جاری در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان زنجان برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *