تجارت هوشمندانه با شناسایی کالاها و بازارهای هدف

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: حوزه صادرات چندین وجه دارد؛ تجارت هوشمندانه زمانی محقق می‌شود که بازارهای هدف و کالاهایی که ظرفیت بیشتر دارند را شناسایی کنیم.

محمد علی دهقان‌دهنوی در برنامه میز اقتصاد با تاکید بر توسعه اطلاعات از بازار کشورهای هدف صادراتی اظهار کرد: در روابط تجاری با کشورهای دیگر باید وارد معاملات برد_ برد شویم.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: تجارت به مثابه افزایش صادرات نیست، عقد یک قرارداد، تفاهم‌نامه و موافقتنامه می‌تواند نوعی تجارت هوشمندانه باشد.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: از 25 اردیبهشت موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی شد. حجم تجارت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از زمان عقد تجارت ترجیحی تاکنون هر سال 20 درصد رشد داشته است.

*احیا و راه‌اندازی دفتر مطالعات کالایی*

معاون وزیر صمت در ادامه تصریح کرد: دفتر مطالعات کالایی در سازمان توسعه تجارت ایران، احیا و راه اندازی شده است؛ تا برای صادرات هر کالا نقشه راه مشخص داشته باشیم.

وی افزود: باید وضعیت موجود را رصد و واکنش به موقع برای تحولات داشته باشیم. با وجود رشد تجارت، اما ظرفیت کشور بیش از ارقام موجود است اگر برنامه محور جلو برویم و در جزئیات تمرکز کنیم ارقام تجارت بالا می‌رود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه فضای خوبی در بخش خصوصی نسبت به موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ایجاد شده، ادامه داد: رشد صادرات باکشورهای اوراسیا تصاعدی بود و تجارت ایران و ارمنستان 35 درصد رشد کرده است.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: در موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا موانع تعرفه‌ای رفع شد اما موانع غیرتعرفه‌ای همچنان وجود دارد؛ استاندارد یکی از بزرگترین موانع است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ضعف‌های لجستیکی در مسیر تجارت ایران و اوراسیا در حال برطرف شدن است، بیان کرد: اگر 3 تا 5 درصد از تجارت 800 میلیارد دلاری اوراسیا را از آن خود کنیم حجم تجارت ما رقم قابل توجهی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *