موانع غیر تعرفه ای و دسترسی به بازار مفاهیم کلیدی و ابزارها
تعرفه های گمرکی CUSTOMS TARIFFS
مفهوم تعرفه: مالیاتی است که دولتها برای ورود کالا به کشورشان و یا خروج کالا از کشورشان اعمال کنند.
نکته: تعرفه گمرکی عموماً از کالاهای وارداتی و در زمان واردات اخذ میشوند.
نکته: تعرفههای گمرکی عموماً توسط وارد کننده کالا پرداخت میشود.
انواع تعرفههای گمرکی
– تعرفههای محدود Bound Tariff
– تعرفههای کاربردی Applied
تعرفههای کاربردی Applied Tariff
تعرفهایی که در واقع توسط یک کشور بر کالاهای وارد شده به بازار آنها اعمال می شود.
توسط مقامات گمرکی ملی منتشر و اداره می شود.
گاهی اوقات کمتر از تعرفه های محدود هستند.
انواع تعرفه های کاربردی:
- MFN نرخ تعرفه تغیر قابل بعیض 164کشورهای عضو WTO
- تعرفه های غیر : Non MFN برای کشورهای غیر عضو WTO
– تعرفه های ترجیحی Preferential Tariffs : امتیازی است از جنس تعرفه به کشور صادرکننده داده می شود. ( کشورهایی که دارای موافقتنامه تجاری هستند)
– تعرفههای محدود و یا محدود شده Bound Tariff
سیستم تعرفه ترجیحی عمومی(GSP: تعرفه های یکسان که نسبت به همه اعضای سازمان تجارت جهانی محسوب می شود (تعرفه های یک طرفه ای است که کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه اعمال می کند)
نکته:
– تعرفه های گمرکی کمتر از MFN هستند.
- سیستم تعمیم ترجیحات به کشورهای در حال توسعه
موافقت نامه های متقابل: حداکثر سطح تعرفه های گمرکی که یک کشور عضو WTO نسبت به سایر اعضا متعهد است.
انواع قراردادهای متقابل
- توافقنامه محدوده جزئی
- قرارداد/منطقه تجارت آزاد
- اتحادیه گمرکی
- بازار مشترک
- اتحادیه اقتصادی
نکته:
برای استفاده از تعرفه ترجیحی، شرکتهای صادرکننده باید موارد زیر را لحاظ کنند.
– اثبات محل تولید محصول را
– مطابق با قوانین مبدا RoO
– اثبات وضعیت مبدأ محصولات را با گواهی مبدا CoO یا اظهارنامه مبدا
تعرفه های مختلط
تعرفه های مرکب
تعرفه های فنی
سهمیه نرخ تعرفه TRQ
تعرفه دو طبقه:
سطح اول تعرفه، نرخ تعرفه درون سهمیه (IQTR) تا یک مقدار مشخص واردات مشروط اعمال می شود.
تعرفه گمرکی بالاتر، تعرفه خارج از سهمیه (OQTR)، از کالاهای وارداتی خارج از شرط اخذ می شود.
AVE تخمینی از تعرفه غیر ارزشی در قالب درصد است.