حسین روستائی رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان؛ امروزه حمایت از صادرات و اعطای مشوق های صادراتی به صادر کنندگان و فعالان اقتصادی، به عنوان یک اصل پذیرفته شده در بین اکثر صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی، مورد توجه خاص قرار گرفته است.
این مهم گذشته از کمک به ارتقای توان رقابتی بنگاهها در دستیابی به بازارهای هدف صادراتی، به نوعی در ایجاد انگیزه و تهییج صادرکنندگان، به ویژه در سطح بنگاههای کوچک و متوسط، برای زمینه سازی حضور موثرتر و فعالتر حضور آنها در بازارهای جهانی و منطقهای، تأثیر شایان و غیر قابل انکاری دارد.تجربه جنگ تحمیلی 12 روزه رژیم سفاک صهیونی و آمریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران نشان داد که در شرایط سخت و غیر عادی، تجارت با کشورهای همسایه، چه در ارز آوری و تأمین منابع ارزی کشورمان و چه در تأمین کالاهای اساسی و اقلام ضروری، از درجه اهمیت و ضریب اطمینان بالا برخوردار است.
در این راستا اهتمام ویژه برتکمیل زیر ساخت های لجستیکی و بندری، تقویت پیمانهای پولی، تسهیل مبادلات و مراودات تجاری، ایجاد سهولتهای بیشتر در مرزها و همچنین تقویت پیمانهای منطقه ای، از اولویتهای کلیدی و الزامات روز دیپلماسی اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و منطقه است.
روز ملی صادرات و تجلیل از سربازان و تلاشگران عرصه تجارت، به ویژه صادرکنندگان نمونه، حرکتی است نمادین برای قدردانی از پیش قراولان تجارت خارجی و تجدید عهد دولتمردان و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، برای دستیابی به اهداف صادراتی قانون برنامه هفتم توسعه اقتصادی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.