17049090- شکلات و شیرینی‌های بدون کاکائو

17049090- شکلات و شیرینی‌های بدون کاکائو

مقدار صادرات استان در طول دو سال اخیر یعنی سال 1402 و سال 1403 برابر با 14 میلیون دلار بوده است. بررسی بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این محصول به شرح زیر است:

کشور صادرات(میلیون دلار)   واردات(میلیون دلار) وزن(واردات) متوسط ارزش واحد واردات
فدراسیون روسیه 178.5 226.2 73,390 3,083
قزاقستان 34 130 47,679 2,731
بلاروس 2 8 2,287 3,482
ارمنستان 1.2 23.3 7,660 3,045
قرقیزستان 0 24 11,322 2,110

مجموع واردات این اتحادیه حدود ۴۱۱ میلیون دلار است، در حالی که صادرات استان طی دو سال اخیر تنها ۱۴ میلیون دلار بوده است. بزرگ‌ترین بازار، روسیه با واردات ۲۲۶ میلیون دلار است که بیش از نیمی از کل تقاضای اتحادیه را به خود اختصاص می‌دهد. پس از آن، قزاقستان با ۱۳۰ میلیون دلار و قرقیزستان با ۲۴ میلیون دلار قرار دارند. ارزش واحد واردات نیز بین ۲,۱۱۰ تا ۳,۴۸۲ دلار در تن متغیر است که نشان می‌دهد این بازار علاوه بر حجم بالا، از نظر قیمتی نیز جذاب است. در چنین شرایطی، اگر استان بتواند شبکه توزیع منطقه‌ای و برندینگ مناسب ایجاد کند، سهم قابل‌توجهی از این بازار را جذب کرده و صادرات خود را چندین برابر افزایش دهد.

کشور وارد کننده کشور صادر کننده ارزش صادراتی(میلیون دلار) سهم از بازار ارزش هر واحد محصول کشور مبدا
روسیه چین 69.2 30/6 2,425
آلمان 46.4 20/5 5,761
ترکیه 25.8 11/4 2,972
قزاقستان 22.5 9/9 1,525
لهستان 13.2 5/9 4,985
بلژیک 12.9 5/7 6,236
ایتالیا 10.2 4/5 4,819
اسپانیا 9.7 4/3 3,583
قزاقستان روسیه 72.7 55/9 2,709
اوکراین 22.4 17/3 3,020
ترکیه 9.1 7 2,690
چین 8.2 6/3 2,378
آلمان 4.1 3/2 4,913
ازبکستان 2.3 1/8 936
ایرلند 2.2 1/7 11,230
اسپانیا 1.2 1 5,774
بلاروس ترکیه 3.4 43/2 2,300
لهستان 1.4 18 15,747
لیتوانی 0.869 10/9 5,643
آلمان 0.726 9/1 10,083
چین 0.526 7 2,629
قزاقستان 0.340 4/3 2,012
بلغارستان 0.256 3/2 7,758
ارمنستان روسیه 11.7 50/3 3,064
اوکراین 4.2 18/2 2,099
آلمان 1.7 7/3 6,801
چین 0.960 4/1 5,217
اتریش 0.742 3/2 5,843
ترکیه 0.734 3/1 1,306
قرقیزستان روسیه 11 45/6 2,358
اوکراین 2.7 11/4 2,448
قزاقستان 2.3 9/7 1,608
چین 2.2 9/6 1,957
ترکیه 2 8/5 1,687

قیمت صادراتی استان آذربایجان شرقی ۹۵۰ دلار در تن است که در مقایسه با اکثر صادرکنندگان اصلی در این بازار، مزیت رقابتی قابل توجهی دارد. برای مثال، در روسیه، بزرگ‌ترین بازار اتحادیه، قیمت‌های رقبای اصلی بین ۱,۵۲۵ تا ۶,۲۳۶ دلار است؛ در قزاقستان، قیمت‌ها بین ۹۳۶ تا ۲,۷۰۹ دلار متغیر هستند و در دیگر کشورها نیز رقبا عمدتاً بالاتر از استان قیمت‌گذاری کرده‌اند. با توجه به این مزیت قیمتی و ظرفیت وارداتی بالا (روسیه ۲۲۶ میلیون دلار، قزاقستان ۱۳۰ میلیون دلار، قرقیزستان ۲۴ میلیون دلار و سایر کشورها مجموعاً حدود ۴۱۱ میلیون دلار)، استان می‌تواند تقریباً ۱۰۰٪ رقبا را از نظر قیمت پشت سر بگذارد و سهم قابل‌توجهی از بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا را جذب کند.

جمع بندی:

محصول ظرفیت واردات اتحادیه  اقتصادی اوراسیا رقابت پذیری قیمت استان(نسبت به چند درصد بازار ارزان تر است)
آهن و فولاد ساختمان 559 92 درصد
پسته خام 10 0
پلی استایرن 141 77 درصد
تراکتور 50 97 درصد
بیسکویت 184.9 100 درصد
پليمرهاي پروپيلن 145 75 درصد
شکلات و شیرینی 411 100 درصد

 

در بین  این محصولات که منتخبی از مهمترین کالاهای صادراتی استان است، فولاد در این کشورها وزن صادراتی بالایی دارد و توسط خود این کشورها صادر می شود بقیه کالاها وارداتی بوده و ظرفیت مناسبی برای تقویت و افزایش ارز آوری استان وجود دارد. اگر در هر محصول 10 درصد افزایش صادرات به اتحادیه اقتصادی اوراسیا هدفگذاری شود، 140 میلیون دلار ارزآوری استان را در 6  کالا افزایش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *