19053100- بيسکويت هايي که به آن ها مواد شيرين کننده افزوده اند
صادرات ثبت شده برای بیسکویت استان بالای 20 میلیون دلار است. بررسی صادرات و واردات کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شرح زیر است:
کشور | صادرات(میلیون دلار) | واردات(میلیون دلار) | وزن(واردات) | متوسط ارزش واحد واردات |
فدراسیون روسیه | 126 | 51 | 12523 | 4072 |
قزاقستان | 28 | 64 | 33518/5 | 1911 |
بلاروس | 1.5 | 20 | 5591 | 3472 |
ارمنستان | 0 | 12.4 | 4437/5 | 2817 |
قرقیزستان | 3 | 15.5 | 11501 | 1351 |
بررسی تجارت بیسکویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان میدهد که مجموع صادرات این اتحادیه حدود ۱۵۸.۵ میلیون دلار و مجموع واردات آن نزدیک به ۱۸۴.۹ میلیون دلار است. این ارقام نشان میدهد که تراز تجاری بیسکویت منفی بوده و واردات بیش از صادرات است؛ بهعبارت دیگر، اتحادیه بهطور خالص واردکننده بیسکویت محسوب میشود. اختلاف حدود ۲۶.۴ میلیون دلاری میان واردات و صادرات ظرفیت مناسبی برای حضور صادرکنندگان خارجی ایجاد میکند. در این میان، روسیه بهعنوان بزرگترین صادرکننده و واردکننده بیسکویت جایگاه ویژهای دارد، در حالی که سایر کشورهای عضو عمدتاً واردکننده باقی ماندهاند.
کشور وارد کننده | کشور صادر کننده | ارزش صادراتی(میلیون دلار) | سهم از بازار | ارزش هر واحد محصول کشور مبدا |
روسیه | لهستان | 11/7 | 23/0 | 5441 |
ایتالیا | 5/9 | 11/6 | 3028 | |
ترکیه | 5/7 | 11/2 | 3473 | |
چک | 4/6 | 9/1 | 5578 | |
مصر | 3/4 | 6/6 | 4153 | |
لیتوانی | 3/1 | 6/2 | 8338 | |
قزاقستان | روسیه | 49 | 76/43 | 1,758 |
اوکراین | 40 | 6/24 | 2,390 | |
ازبکستان | 37 | 5/90 | 1,711 | |
بلاروس | ازبکستان | 13 | 67.8 | 3,183 |
بلغارستان | 2.5 | 13.1 | 6,506 | |
ترکیه | 2.2 | 11.5 | 2,542 | |
لهستان | 0.791 | 4.1 | 8,155 | |
ارمنستان | روسیه | 7.6 | 61/93 | 2,521 |
اوکراین | 1.7 | 13/90 | 2,803 | |
قرقیزستان | روسیه | 8.3 | 53.4 | 1,559 |
ازبکستان | 4.6 | 29.8 | 944 | |
قزاقستان | 1.65 | 10.7 | 1,894 |
تحلیل پتانسیل صادرات بیسکویت استان به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا نشان میدهد که فرصت قابل توجهی برای افزایش درآمد ارزی وجود دارد. صادرات سالانه استان در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون دلار است و قیمت هر واحد محصول ۶۷۰ دلار میباشد. در مقابل، متوسط ارزش واردات بیسکویت در کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بین ۱,۳۵۱ تا ۵,۵۷۸ دلار در هر واحد قرار دارد، که نشان میدهد بازار این کشورها نسبت به قیمت استان، ظرفیت بالایی برای جذب محصولات با قیمت رقابتی دارد. با انتقال مقصد صادراتی به این بازار، حتی با همان حجم فعلی صادرات، استان میتواند درآمد ارزی خود را تقریباً دو برابر افزایش دهد. تحقق این فرصت مستلزم رعایت استانداردهای کیفیت، بستهبندی، ماندگاری محصول و ایجاد کانالهای توزیع و خدمات پس از فروش مناسب است. این استراتژی میتواند ضمن تثبیت حضور استان در بازار منطقهای، نقش قابل توجهی در ارتقای ارزآوری و توسعه صادرات پایدار ایفا کند.