87013010- تراکتور کشاورزي، چرخ زنجيري، با قدرت بيشتر ا ز 110 قوه اسب بخار

87013010- تراکتور کشاورزي، چرخ زنجيري، با قدرت بيشتر ا ز 110 قوه اسب بخار

از مهمترین محصولات صادراتی استان آذربایجان شرقی، تراکتور است که سالانه بالای 37 میلیون دلار صادرات برای آن ثبت می­شود.

کشور صادرات(میلیون دلار)   واردات(میلیون دلار) وزن(واردات) متوسط ارزش واحد واردات
فدراسیون روسیه 2.2 34.4 2,535 13,208
قزاقستان 3.6 13.5 909 14,206
بلاروس 2 0.249 816 5,121
ارمنستان 0.407 1.3 163 7,727
قرقیزستان 0 0    

 

تحلیل بازار صادرات تراکتور کشاورزی چرخ‌زنجیری با قدرت بیش از ۱۱۰ اسب بخار (HS 87013010) نشان می‌دهد که استان آذربایجان شرقی ظرفیت قابل توجهی برای حضور در بازار کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد. بررسی داده‌های تجارت خارجی این کشورها حاکی از آن است که روسیه با واردات ۳۴.۴ میلیون دلار و وزن ۲,۵۳۵ تن، بزرگ‌ترین بازار برای این محصول است و قزاقستان نیز با واردات ۱۳.۵ میلیون دلار و وزن ۹۰۹ تن، دومین مقصد مهم صادراتی به شمار می‌رود. متوسط ارزش واحد واردات در روسیه و قزاقستان به ترتیب ۱۳,۲۰۸ و ۱۴,۲۰۶ دلار در تن است که نشان‌دهنده تمایل بازار به تراکتورهای سنگین و با کیفیت بالا است. بلاروس و ارمنستان بازارهای ثانویه با حجم واردات پایین‌تر هستند و قرقیزستان تقریباً وارداتی ندارد، بنابراین هدف‌گذاری صادراتی در این کشورها توجیه اقتصادی کمی دارد. با توجه به ظرفیت‌های تولید داخلی و تجربه صادرات به سایر بازارها، ایران می‌تواند با تمرکز بر روسیه و قزاقستان و بهره‌گیری از مزیت قیمت رقابتی، توسعه شبکه توزیع و خدمات پس از فروش، سهم خود را تثبیت و افزایش دهد.

کشور وارد کننده کشور صادر کننده ارزش صادراتی(میلیون دلار) سهم از بازار ارزش هر واحد محصول کشور مبدا
روسیه ایالات متحده 16.2 47.24 13,289
آلمان 11.8 34.38 20,708
ایتالیا 4.6 13.61 11,016
ژاپن 0.357 1.04 1,996
قزاقستان آلمان 3.3 24.53 19,912
ایالات متحده 6.66 49.09 14,306
ایتالیا 2.5 18.50 13,801
فدراسیون روسیه 0.839 6.18 11,984

 

تأمین‌کنندگان اصلی روسیه شامل ایالات متحده (۴۷.۲۴٪، با متوسط قیمت ۱۳,۲۸۹ دلار در تن)، آلمان (۳۴.۳۸٪، با قیمت بالای ۲۰,۷۰۸ دلار) و ایتالیا (۱۳.۶۱٪، با قیمت ۱۱,۰۱۶ دلار) هستند. این داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه علاوه بر حجم بالا، به کیفیت و فناوری نیز توجه دارد و بیشتر به سراغ برندهای معتبر جهانی می‌رود. در قزاقستان نیز ارزش واردات ۱۳.۵ میلیون دلار ثبت شده و تأمین‌کنندگان اصلی عبارتند از ایالات متحده (۴۹.۰۹٪، ۱۴,۳۰۶ دلار در تن)، آلمان (۲۴.۵۳٪، ۱۹,۹۱۲ دلار) و ایتالیا (۱۸.۵٪، ۱۳,۸۰۱ دلار). این ساختار بیانگر آن است که قزاقستان نیز عمدتاً بر تراکتورهای با کیفیت بالا متمرکز است و در عین حال ظرفیت رقابتی برای ورود تولیدکنندگان جدید وجود دارد. تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه روسیه، فرصتی ویژه برای ایران در بازار تراکتورهای کشاورزی این کشور ایجاد کرده است. در شرایطی که ایالات متحده، آلمان و ایتالیا تأمین‌کنندگان اصلی تراکتورهای چرخ‌زنجیری با قدرت بیش از ۱۱۰ اسب بخار برای روسیه بوده‌اند، محدودیت‌های تحریمی موجب خلأ جدی در عرضه این محصولات شده است. بررسی آمار نشان می‌دهد روسیه سالانه بیش از ۳۴ میلیون دلار واردات در این بخش دارد و بخش بزرگی از آن تاکنون از کشورهای غربی تأمین می‌شده است. اکنون ایران می‌تواند با بهره‌گیری از این شرایط وارد میدان شود. مزیت مهم ایران، قیمت رقابتی محصولات است؛ در حالی که میانگین ارزش وارداتی از آلمان حدود ۲۰ هزار دلار در تن بوده، ایران توانایی عرضه محصول با سطح قیمتی پایین‌تر در حدود ۱۳ تا ۱۴ هزار دلار در تن را دارد. افزون بر آن، نزدیکی جغرافیایی، حمل‌ونقل زمینی ارزان‌تر و توافقات تعرفه‌ای در چارچوب اتحادیه اقتصادی اوراسیا شرایط را برای نفوذ ایران مساعدتر می‌سازد. البته موفقیت در این بازار مستلزم ارتقای کیفیت و استانداردهای فنی، ایجاد شبکه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی در روسیه و قزاقستان و استفاده از دیپلماسی اقتصادی برای حل محدودیت‌های مالی است. بنابراین، تحریم روسیه یک پنجره فرصت استثنایی برای ایران محسوب می‌شود تا با برنامه‌ریزی هدفمند، جایگزین عرضه‌کنندگان اروپایی شود و سهم پایدار در بازار تراکتورهای سنگین به دست آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *