39031910- پلی‌استایرن، به اشکال ابتدایی

39031910- پلی‌استایرن، به اشکال ابتدایی

از مهمترین محصولات صادراتی استان آذربایجان شرقی، پلی استایرن است که سالانه بالای 50 میلیون دلار صادرات برای آن ثبت می­شود.

کشور صادرات(میلیون دلار)   واردات(میلیون دلار) وزن(واردات) متوسط ارزش واحد واردات
فدراسیون روسیه 84.1 65 44,121 1422
قزاقستان 0.497 20 14,970 1,543
بلاروس 1.1 53.5 40,050 1,325
ارمنستان 0.556 1.8 1,738 1,410
قرقیزستان 0.13 0.138 76 1,532

 

با توجه به داده‌ها روسیه و بلاروس بازارهای کلیدی و با ظرفیت بالا برای پلی‌استایرن اولیه هستند. قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان بازارهای کم‌حجم اما تخصصی با امکان ورود ایران به عنوان تامین‌کننده جایگزین می‌باشند. تمرکز بر روسیه و بلاروس برای حجم و رشد صادرات، و ورود تدریجی به بازارهای کوچک‌تر با محصولات خاص و کیفیت بالا.

کشور وارد کننده کشور صادر کننده ارزش صادراتی(میلیون دلار) سهم از بازار ارزش هر واحد محصول کشور مبدا
روسیه چین 32 62.2 1,473
تایوان 5 9.5 1,252
مالزی 5 9.5 713
کره جنوبی 4 8.5 1,305
ترکیه 4 7.5 1,851
قزاقستان ایران 9.8 49/35 1,509
روسیه 8.1 40/62 1,635
چین 1.2 6/12 1,465
ترکیه 0.495 2/47 1,123
ازبکستان 0.096 0/48 2,224
کره جنوبی 0.118 0/59 2,273
بلاروس فدراسیون روسیه 47/60 88/89 1,775
لیتوانی 1/44 2/69 1,167
بلژیک 1/94 3/62 2,058
سایر مناطق 0/85 1/59 1,600
لهستان 0/65 1/22 670

 

بازار روسیه عمدتاً توسط چین (۶۲.۲٪)، تایوان (۹.۵٪)، مالزی (۹.۵٪)، کره جنوبی (۸.۵٪) و ترکیه (۷.۵٪) تأمین می‌شود. ایران در این بازار حضور مستقیم ندارد. ایران سهم قابل توجه ۴۹.۳۵٪ از واردات پلی‌استایرن قزاقستان را دارد و بالاتر از روسیه (۴۰.۶۲٪) و چین (۶.۱۲٪) است. متوسط ارزش واحد محصول ایران ۱,۵۰۹ دلار/تن است که در محدوده رقابتی با روسیه و چین قرار دارد.  با توجه به داده‌های تجارت پلی‌استایرن به اشکال ابتدایی (HS 39031910)، ایران هم‌اکنون سهم قابل توجهی در بازار قزاقستان دارد و توانسته جایگاه خود را تثبیت کند. در بازار روسیه، هرچند حضور مستقیم ایران محدود است، اما بررسی قیمت‌های صادراتی نشان می‌دهد که متوسط قیمت صادرات ایران از استان آذربایجان شرقی ۱,۳۶۸ دلار در تن است، که پایین‌تر از متوسط قیمت صادرات چین به روسیه (۱,۴۷۳ دلار در تن) قرار دارد. این اختلاف قیمتی نشان می‌دهد که ایران پتانسیل مناسبی برای ورود مستقیم به بازار روسیه دارد و می‌تواند با استفاده از مزیت رقابتی قیمت، بخش قابل توجهی از واردات روسیه را جذب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *