خرمای مضافتی تازه یا خشک شده
کل صادرات خرمای مضافتی تازه یا خشک شده در 20سال اخیر در ایران، 1293994640 کیلوگرم و به ارزش 1819830 هزاردلار
می باشد. بیشترین ارزش صادرات ایران به کشور هند با سهم 30 درصدی و بعد از آن به پاکستان با 14درصد را دارد.
خرمای مضافتی تازه یا خشک، دومین محصول مهم در سبد صادرات غیرنفتی ایران، از مزیت نسبی بالایی برخوردار است. این محصول به بازارهایی مانند هند، پاکستان، ترکیه، امارات و قزاقستان صادر میشود. ایران در بازار پاکستان پیشتاز مطلق است و ۶۲ درصد نیاز این کشور را تأمین میکند، اما در بازار بزرگ هند، با وجود تقاضای بالا، تنها ۱۴ درصد سهم دارد و در رتبه سوم پس از امارات (۲۹ درصد) و عراق (۳۰ درصد) قرار گرفته است. این اختلاف سهم بازار نشان میدهد حتی اگر ایران دارای خرمای با کیفیت و ظرفیت تولید بالاست، مشکلاتی مانند ضعف در بازاریابی، بستهبندی و استانداردسازی مانع از نفوذ بیشتر ایران در بازارهای پرظرفیت شدهاند. با بهبود سیستم بستهبندی، تبلیغات هدفمند و حضور در نمایشگاههای بینالمللی، میتوان این فاصله را کاهش داد.