تحلیل سنگ آهن
کشورایران از سال 2005 تا 2023 حدود 2.5 میلیارد دلار و وزنی حدود 35678932 تن صادر کرده است.
نمودارهای ارائه شده نمای کلی و دقیقی از وضعیت صادرات ایران در حوزه سنگ آهن فشرده شده و سهم واردات چین از این محصول را ارائه میدهند که میتواند به عنوان پایهای برای برنامهریزیهای تجاری و سیاستگذاریهای صادراتی مورد استفاده قرار گیرد.
در نمودار اول مشخص است که ایران در بیشتر سهم صادرات سنگ آهن فشرده شده خود را به بازار چین معادل 94 درصد دارد، و در رتبه دوم عمان با 4 درصد سهم صادرات سنگ آهن فشرده شده قرار دارد و سهم سایر کشورهایی مانند هند، اندونزی و ترکیه بسیار پایین می باشد.
نمودار دوم به سهم واردات چین از سنگ آهن فشرده شده اختصاص یافته است و توزیع بازارهای تامینکننده این کالای مهم را نمایش میدهد. چین به عنوان بزرگترین مصرفکننده سنگ آهن، بیشترین واردات خود را از هند (33٪) و اندونزی (24٪) دارد، در حالی که سهم ایران از بازار واردات چین تنها 11 درصد است. این موضوع به این معنی است که با وجود قدرت بالای ایران در صادرات، هنوز میتوان با بهبود رقابتپذیری و بازاریابی، سهم خود را در بازار بزرگ و پرمصرف چین افزایش داد.
به طور کلی، ایران در بازار صادرات سنگ آهن فشرده نقش مهم و غالبی در کشورهای کوچکتر و همسایه مانند چین و عمان و بازارهای کمتر توسعه یافته دارد، اما در بازار بزرگ چین چالشهایی از نظر سهم بازار دارد. افزایش کیفیت محصول، بهبود زیرساختهای صادراتی و ایجاد روابط تجاری قویتر میتواند به ایران کمک کند تا سهم خود را در بازار چین افزایش دهد و در نتیجه ارزش اقتصادی صادرات خود را ارتقا بخشد.