تحلیل بیسکوئیت

تحلیل بیسکوئیت

Total

avrage

Quantity(kg)

1409360897 74176889

Value(dollar thousand)

1916767

100882.5

با توجه به جدول فوق میانگین ارزش دلاری صادرات بیسکوییت در کشور ایران طی بیست سال اخیر 1 میلیارد دلار و ارزش وزنی آن 74176889 کیلو گرم می باشد.

 

 

 

با توجه به نمودار های فوق بیشترین سهم صادرات ایران از بیسکویت متعلق به کشور عراق است که حدود 65 درصد از کل صادرات یعنی ارزشی حدود 65573.625 دلار را به خود اختصاص داده است. این موضوع بیانگر نقش بسیار مهم بازار عراق برای تولیدکنندگان بیسکویت ایرانی است و نشان می‌دهد که عراق بازار اصلی صادرات این محصول محسوب می‌شود. پس از عراق، افغانستان با 19 درصد و عمان با 18 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند که هر دو کشور همسایه ایران بوده و ارتباط تجاری قوی و نزدیکی با ایران دارند. به این ترتیب، صادرات بیسکویت ایران بیشتر به کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه متمرکز است. سایر کشورهایی که سهم صادرات کمتری دارند به ترتیب پاکستان (۴٪)، عربستان سعودی و اردن (هرکدام ۹٪)، تاجیکستان و ساحل عاج (هرکدام ۳٪)، آذربایجان و یمن (هرکدام ۲٪) و کشورهای سومالی و ترکمنستان (هرکدام ۱٪) هستند. کشورهای امارات متحده عربی و روسیه سهم خیلی ناچیزی (۰٪) از صادرات ایران دارند. این توزیع نشان می‌دهد که صادرات بیسکویت ایران بیشتر به کشورهای منطقه و به ویژه به بازارهای نزدیک جغرافیایی جهت یافته است و در عین حال در کشورهای با سهم کم، ظرفیت‌هایی برای افزایش صادرات وجود دارد. به طور کلی، این نمودار نشان‌دهنده تمرکز بسیار زیاد صادرات بیسکویت ایران در چند کشور محدود است که می‌تواند از نظر تجاری هم فرصت و هم ریسک محسوب شود. تمرکز صادرات در عراق و افغانستان ممکن است به دلیل نزدیکی جغرافیایی، روابط اقتصادی و فرهنگی و نیاز بازار این کشورها به محصولات ایرانی باشد، اما این موضوع همچنین ایران را در برابر تغییرات احتمالی این بازارها آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین برای توسعه صادرات بهتر است بازارهای جدید و متنوع‌تری هدف‌گذاری شود. با وجود داشتن بیشترین صادرات به کشور عراق، ایران تنها 5 درصد بازار عراق را توانسته است تشکیل  می دهد و در رتبه هفتم قرار دارد این سهم نشان می دهد که ایران در بازار بیسکوییت ایران نقش غالبی ندارد و رقبای اصلی ایران در صادرات بیسکوییت به عراق عبارتند از کشورهای عمان با 18 درصد سهم در بازار، مالزی با 16 درصد، هند با 15 درصد، سوریه با 14 درصد، عربستان سعودی و جردن با 9 درصد می باشند. کشور کویت نیز  سهم یکسانی با کشور ایران دارد و تنها کشور امارات سهم کمتری از ایران و فقط 4 درصد را در بازار بیسکوییت عراق دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *