بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری استان‌ها

مرکز شتاب تبریز- رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ضمن اشاره به لزوم بازاریابی برای صادرات کالا با ارزش افزوده بالا، بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری استان‌ها در زمینه توسعه تجارت خارجی تاکید کرد.

به گزارش مرکز شتاب تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، محمدعلی دهقان دهنوی در نشست رایزنان بازرگانی با استاندار یزد، با اشاره به رشد تجارت خارجی در سال گذشته، گفت: به نظر می‌رسد تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های تجاری ما پیش نمی‌رود این در حالیست که برای افزایش صادرات غیرنفتی باید حداقل در 10 سال آینده به‌صورت مستمر رشد 20درصدی را تجربه کنیم؛ اما این موضوع نیازمند تمرکز، برنامه‌ریزی درست و تلاش زیاد است؛ بخش بزرگی از این مهم برعهده بخش خصوصی و بخشی دیگر آن در حوزه حمایت و سیاست‌گذاری‌های سازمان توسعه تجارت ایران است. 
 
معاون وزیر صمت بر لزوم اصلاح استراتژی‌های تجاری تاکید کرد و افزود: فروش مواد خام نیازمند بازاریابی ندارد چراکه مشتری خود را دارد از این‌رو صادرکنندگان داخلی در حوزه صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالا باید اقدامات و حرکت‌های اساسی در این زمینه تعریف و متناسب با آن پیش بروند چراکه این موضوع در نهایت به رشد تجارت کمک می‌کند.
 
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: صادرات به‌معنی صدور کالای مازاد نیست و برای حضور در بازارهای خارجی باید یک قدم جلوتر ببریم؛ بدون تردید رقم مشوق‌های صادراتی محدود است اما این مشوق‌ها به صادرکنندگانی تخصیص داده می‌شود که کالا با ارزش افزوده بالاتر صادر می‌کند با این رویکرد ما از صادرکنندگان حمایت خواهیم کرد.
 
دهقان دهنوی با بیان اینکه استان یزد ابتکارات بکر و بی‌شمار در حوزه تجارت خارجی دارد، گفت: نوع رفتار تجاری در استان یزد قابل توجه است و می‌توان از آن نمونه برداری کرد از این‌رو آنها ارزش حمایت دارند.
 
وی جنس فعالیت فعالان اقتصادی یزدی را از نوع اعتماد به یکدیگر توصیف کرد و افزود: یکی از استراتژی، سازمان توسعه تجارت ایران در استان‌ها این است که در حوزه‌های تجارت با کشورهای پهناور به سمت همکاری استانی برود؛ به عنوان مثال ظرفیت تجاری هر استان چین فراتر از چندین کشور است. استان‌های زیادی در این کشور وجود دارد که ما فعالیت تجاری خود را با آنها آغاز نکردیم؛ پس استان‌های ما می‌توانند با شکل‌گیری روابط تجاری با کشورهایی که استان‌های پهناور و ظرفیت‌های تجاری متنوع دارند مانند هند، روسیه، برزیل و .. پیوندهای تجاری خود را برقرار کنند.
 
همچنین در این دیدار استاندار یزد ضمن اشاره به ظرفیت‌های صادراتی استان یزد، بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های رایزنان بازرگانی برای توسعه ارتباط‌های تجاری تاکید کرد.

1 دیدگاه برای “بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری استان‌ها

  1. پیروز گفته:

    سلام برای بهره گیری دانش پژوهان جهت تسریع در امر آموزش بصورت آنلاین از شهرهای واستانهای همجوار تدابیری وهم فکری های لازم بعمل آید.باتشکر#

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *