مرکز شتاب تبریز- ایران با توجه به ظرفیتهای تاریخی و فرصتهای نوین در حوزههای معدنی، کشاورزی و فنی مهندسی به دنبال احیای جایگاه خود در بازار پررونق آفریقا است.
به گزارش مرکز شتاب تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران ، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب همزمان با برگزاری سومین اجلاس همکاریهای ایران و آفریقا، درباره تاثیر این اجلاس بر تجارت دو کشور اظهار کرد: تجارت با آفریقا در سه دهه گذشته برای ایران اهمیت داشته است؛ تجارت با این نقطه از جهان از دهه ۷۰ خورشیدی مورد توجه حوزه سیاست خارجی ایران قرار گرفت اما آنچه که در حوزه سیاسی و اقتصادی رخ داد با یکدیگر همخوانی نداشت و حوزه اقتصادی عقبتر از موضوعات سیاسی بود.
سیدروحالله لطیفی افزود: قاره آفریقا یکی از قارههای پرجمعیت دنیاست که ۵۴ کشور را در بر میگیرد و حجم تجارت خارجی آن ۱۲۰۰ میلیارد دلار است؛ ضمن اینکه آفریقا نه تنها تامینکننده مواد اولیه ارزشمندی مانند طلا، الماس، چوب و محصولات کشاورزی است، بلکه بهشت سرمایهگذاری در حوزه معادن، نفت، پتروشیمی، محصولات کشاورزی و زیرساختها محسوب میشود و رقابت جدی بین قدرتهای جهانی برای حضور در این قاره وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قاره پرجمعیت آفریقا یکی از کانونهای اصلی رقابت قدرتهای اقتصادی دنیا به شمار میرود، تصریح کرد: در حال حاضر برخی کشورهای افریقایی که رشد اقتصادی سریعی دارند باعث شده تا بسیاری از کشورها همچون آمریکا، اروپا، چین، هند و در منطقه ما کشورهای امارات و ترکیه بر سر حضور در این قاره رقابت داشته باشند و بتوانند سهم قابل توجهی از منابع این کشورها و حوزه تجارت و سرمایهگذاری در حوزه زیرساختها و تبدیل مواد اولیه به محصولات نهایی را داشته باشند.
لطیفی اضافه کرد: کشور ما نیز با وجود اینکه که سه دهه به این قاره توجه داشته و از سوی دیگر خاطره بدی از ایرانیان در اذهان مردم این قاره وجود ندارد و مستعد این است که در قاره آفریقا حضور پررنگتری داشته باشد اما متاسفانه میزان ورود ما در حوزه تجاری به اندازه وسعت اقتصادی این منطقه و حتی سهم ما در بازار این قاره بهاندازه خیلی از کشورهای دیگر نیست.
وی براین باور است که پس از برگزاری 2 دوره از این اجلاس و همزمانی آن با نمایشگاه توانمندیهای صادرات ایران باید نشان داد که تجارت با قاره آفریقا برای ما اهمیت دارد اما باید توجه ویژهای به زیرساخت های ارتباطی مانند حوزه حملونقل، حوزه شناخت کالاهای ایرانی در قاره افریقا و شناخت ظرفیتهای بازار افریقا برای تجار و تولیدکنندگان و تسهیل جابجایی پول و هدایت منابع و یارانه به این سمت را داشته باشیم.
سیدروحالله لطیفی افزود: ایران نیز با توجه به ظرفیتهای تاریخی و فرصتهای نوین در حوزههای معدنی، کشاورزی و فنی- مهندسی دارد و در سومین اجلاس مشترک ایران و آفریقا به دنبال احیای جایگاه خود در این بازار پررونق است.